بسم الله النور

صعود تیم منتخب  کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد به قله بینالود  به مناسبت شصتمین سال تاسیس و بزرگداشت بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) 27/03/1389

22بهمن

14. مجید لشکری از دانشکده ادبیات

گزارش تصویری

60rgirgirgirvhk22

رشته کوه بینالود در شمال شرق ایران، همانند دیواری بلند، دو دشت وسیع و حاصلخیز مشهد و نیشابور را از یکدیگر جدا کرده است. این رشته کوه با آب و هوای سرد کوهستانی و دره های خوش آب و هوا و قله های بلند نظیر بینالود و شیرباد و فلسکه تامین کننده آب شهرهای مشهد، نیشابور، چناران و روستاهای کوه پایه اش می باشد.

قله بینالود با ارتفاع حدود 3300متر با شکوهی وصف ناپذیر در شمال شهر تاریخی نیشابور قرار گرفته است.

بینالود به معنی کوهی است که بین دو دشت قرار گرفته و آنها را از هم جدا کرده که یکی دشت مشهد و دیگری دشت نیشابور است. افراد محلی  به آن بینالوت یا  بنلی نیز می گویند.

مسیر صعود:

جبهه شمالی: که شامل یال فریزی است و مبدا آن روستای فریزی یکی از آبادی های شهر چناران است.

برای صعود به قله از این جبهه، تیم منتخب کوهنوردی دانشگاه فردوسی مشهد در مورخ 26/03/1389 ساعت 14:00 ااز مقابل سالن 22 بهمن به راه افتاد و پس از گذراندن 52 کیلومتربه پلیس راه چناران رسیده و مسیر روستای فریزی از مسیر اصلی جدا شده و پس از طی 18 کیلومتر به آبادی فریزی رسید. در اینجا تیم پس از دو و نیم ساعت به خانه چه ی ابراهیمی که در ابتدای مسیر صعود است رسیده. ( لازم به ذکر است این مسیر توسط یک دستگاه مینی بوس همکاری کمیته پشتیبانی طی شد).

از خانه چه ی ابراهیمی به طرف پناهگاه ایمانی حرکت می کنیم. پس از پشت سر گذاشتن باغ ها و کمی ارتفاع گرفتن به راه مالرو می رسیم که پس از ?/? ساعت ما را به پناهگاه ایمانی می رساند.

از جان پناه ایمانی تا جان پناه مدرس 2/5 ساعت دیگرطی مسیر کردیم  حالاساعت 21:00 را نشان میداد برای حمله نهایی به قله در پناهگاه مدرس تا صبح استراحت تجدید قوی نموده  ساعت 04:00 بامداد پس از اقامه نماز صبح از بین سوزنی دوم و سوم از جبهه جنوبی  حرکت کرده و پس از دو ساعت به قله رسیدیم .

ساعت 07:00 بامداد مورخ 27/03/1389

قله 3211 متری بینالود توسط تیم منتخب کوهنوردی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد فتح و پرچم سفید شصتمین سال تاسیس دانشگاه بر فراز آن برافراشته شد . سرپرست تیم آقای چراغچی از طریق تلفن همراه این افتخار را به اطلاع مرکز پیام رادیویی دانشگاه رساند و سپس دست جمعی دعای فرج ظهور آقا امام زمان (عج ) خوانده شد .

مسیر برگشت از یال غربی جبهه جنوبی :

برگشت از یال غربی قله به پیش تازی آقای رسولی صورت گرفت شیب تند و خطرناک شنی که به صورت اسکی شن به پائین آمدیم در پائین قله عشایر چادر نشین اسکان داشتند و گله بزرگ گوسفندان نمایان بود پس ساعتی استراحت و صرف صبحانه به راه ادامه داده و پس از دقیقه به پناهگاه دو شهید می رسیم. این پناهگاه با ارتفاع 2450 متر و گنجایش 30نفر در مسیر قله بینالود و در دامنه کوه زرگران قرار گرفته است .این پناهگاه در سال 1370ساخته شده است. با ادامه مسیر به زرشک زار رسیدیم بعد از حدود 50 دقیقه به روی یالی میرسیم که از این نقطه پناهگاه دو شهید دیده می شود با پر کردن ظرف های آب مسیر کتل را که همچون ماری بر روی کوه قرار گرفته ادامه می دهیم بعد از2/5 ساعت پیاده روی در دره کتل به باغی که در دامنه های راس قرار دارد رسیدیم . کندوهای معروف عسل بینالود و آبشار زیبایی نمایان است در امتداد راهی که به رودخانه می رسد و سپس جهت مسیر رودخانه ادامه مسیر می دهیم. پس از راهپیمایی در مسیری ماشین رو به منطقه ای به نام کمر کندول رسیدیم? ساعت 12:50 است اذان ظهر گذشته پس از اقامه نماز دوباره به راه افتادیم و پس از 50دقیقه ادامه مسیر به دوراهی ای رسیدیم که اسم آن دوراهی کتل است این دوراهی را محل قرار کمیته پشتیبانی است آقای دلشاد و موسوی به استقبالمان آمدند . پس از صرف نهار سوار بر مینی بوس شده به سمت روستای صومعه و عیش آباد به راه افتادیم . این دو روستا به فاصله 20 کیلومتری از شمال نیشابور قراردارد. تا نیشابور 15 دقیقه راه میباشد و تا مشهد 2 ساعت دیگر در راه بودیم ساعت 18:00به دانشگاه فردوسی مشهد رسیدیم .